Tuesday, May 4, 2010

UNITEN - next 'backup' destiny.....

MUHAMAD ZHARIF BIN HABIL
No.256, Taman Terus Maju
32000 Sitiawan
Perak

92072614****

PENAWARAN BIASISWA YAYASAN TENAGA NASIONAL - BIASISWA
UNITEN 2010

Sukacita dimaklumkan bahawa anda telah berjaya terpilih bagi mengikuti program biasiswa UNITEN tajaan Yayasan Tenaga Nasional (YTN) bagi tahun 2010.

Berikut adalah butir ringkas tawaran :-

Bidang : Kejuruteraan Mekanikal
Universiti : Universiti Tenaga Nasional Kampus Putrajaya
Program : Asas Kejuruteraan Mekanikal

Butir-butir lanjut tawaran akan dimaklumkan secara terperinci di dalam surat tawaran yang akan dimajukan kelak.

Sila balas(reply) email ini dalam selewat-lewatnya ISNIN (3 MEI 2010) , SEBELUM JAM 5.00 PETANG DENGAN MEMBERIKAN JAWAPAN PENERIMAAN atau PENOLAKAN TAWARAN BIASISWA INI. Jika pihak kami tidak menerima sebarang jawapan selepas tempoh tersebut, tawaran akan dianggap terbatal dengan sendirinya dan tawaran tersebut akan diberikan kepada calon lain.

“60 TAHUN PENGGERAK KEMAJUAN NEGARA”

Syabas dan tahniah !

Pengarah
Yayasan Tenaga Nasional 
 
 
Keratan emel kat atas telah kuterima pada petang 30 April lepas. Mula2 trasa bgitu excited sbb dapat emel drpada tenaga nasional...dah bukak2....
 
BIASISWA UNITEN???
 
aik??mnjadi persoalan...semasa intrview ytn aku xde pun mintak uniten...aku cme mntak biasiswa oversea dalam bidang kejuruteraan mekanikal....mungkin tiada rezeki utk ditawarkan biasiswa luar negara...jadi dpatlah dalam negara....mybe jugak sbb TNB kurang tawarkan biasiswa oversea utk bidang nh...yg dapat maklumat banyak yg dapat oversea dlam bidang electrical (power) engineering...
 
tapi syukurlah....aku dapat gak scholarship utk YTN....maknenye aku brjaya juga terpilih dalam interview YTN tu...bayangkan...yang pergi utk intrview ada 700 orang (yg hebat2)...TNB hanya plih 20 orang utk oversea n 50 orang utk UNITEN...jadi...brtuah jugak aku ni yer...=) cme yg sdihnya xdpt yg oversea...mybe sbb bidang aku amek....klau aku amek electrical...insyaAllah bleh dpt...hehehe
 
so....mgiringi tawaran UNITEN ni adalah :
 
1) Kolej Matrikulasi Melaka (daftar 10 mei)
2) Asasi Sains Hayat UM (daftar 23 mei)
 
so....mlihatkan rakan-rakan batch 22 yang lain sudahpun mmbuat kputusan samada ke matrik atau upu...n ader gak yg dpat ke oversea..(congratz to maba sbb dpat JAPAN)...jadi spatutnya aku sudah pun mmbuat kputusan.....aku akan pegi UNITEN  jika tdak mndapat tawaran scholarship MARA, Petronas dan Bank Negara....
 
this is because...
 
1)Aku sudahpun mndapat biasiswa utk mlanjutkan pelajaran...tidak perlu meminjam wang asasi (utk program asasi) mahupun ptptn (after msuk degree nti)....this is mean my education is free in charge....
2)pluang kerjaya sudah pun trjamin skiranya melepasi syarat klayakan smasa wat degree nti....xpayah susah2 cari kerja
3)skiranya cemerlang...aku boleh smbung wat master mahupun phd di luar negara....klau trasa malas nk jd engineer boleh further wat phd jd lecturer kt UNITEN...
4)my only task is to STUDY...xperlu pikir pasal nk pinjam duit ptptn ker...if u score n succeed...u will get benefits...
 
mgapa tidak ku pilih MATRIKULASI mahupun ASASI UM???
 
1)matrik is for those who are not sure what field they want to pursue...maknenye di matrik anda akan blajar asas2 sains (math,chemist,biology or physics) n then baru dcide nk pilih bidang pe nk smbung degree nti...jd agak BERISIKO la matrik ini sbnarnye...sbb jika anda cmerlang..anda akan snang dpat bidang ape yg anda inginkan...jika tidak...anda akan 'dilelong'..(lelong!lelong!)
2)bile dah g matrik pada 10 mei nti...jd satu masalah jika dapat tawaran scholarship pape...dahle bayar 300++ pstu lpas sminggu nak kuar dh...xabs mggu orientasi dh kuar...ahaks
3)jika aku pilih asasi um...it means i'm on the right track to achieve my ambition...but yet it's more difficult compare to UNITEN...pilihan asasi um sbnarnya lbih baik dari matrik....sbb aku dah tau apa cita2 aku...tapi lbih sukar...sbb kne study hard utk asasi...lpas tu kne compete dgn students laen dptkan tmpat dlam UM...lpas tu kena struggle maintain pointer tggi swaktu degree kat UM...lpas tu after grad kene cari keje lak...(banyak tul 'lpas tu')
4)sudah semestinya aku prlu pinjam wang ptptn (utk degree nti)...jadi sudah semestinya kne bayar blik lpas keje nti (satu hal lak)
 
tetapi...
 
keputusan aku masih TIDAK MUKTAMAD...aku perlu tggu utk dpat surat drpada TNB n PASUM...nak mnilai manakah pilihan trbaik...yang kutulis di atas cuma gmbran drpada tawaran yg ku terima....
 
now....
 
waiting for MARA, Petronas n Bank Negara scholarships...brangan pulak nk jadi "BNM scholar"...haha
 
xperlu prepare pape lagi....(xbli barang2 utk prepare ke u...haha)
 
waiting for TNB n PASUM letters....
 
doa agar dapat ke luar negara...amin....
 
but yet from now...UNITEN - my next 'backup' destiny.....
 
p/s : surat UM bru sampai!!!

6 comments:

  1. Gud Luck Tawaon... Orait pe dpt scholar TNB....
    Aku pn cdey gak kne kua UTP.....
    JPA da offer aku dlu.... Nk wt cner...
    Petronas lampi sket jer.... hu3....
    All da bez to you.....

    ReplyDelete
  2. good luck tawon
    all the best
    congrates sbb dpt pluang pelbagai jenis intrview scholar
    hope u dpt the best of the best!
    ^_^

    ReplyDelete
  3. gudluck tawon!!!semoga berjaya mencapai cita2 mu......

    ReplyDelete
  4. maba : mmg ok jd tnb scholar...tp kt uniten jela....haha btw all the best to you...blaja jepun lek lok...huhu

    nadia : thanks...da rzki..untg gk dpt g mcm2 intrview...dpt improve communication skill...papepun gudluck for ur jpa...n mybe for actuarial sc...gud luck!

    shamil : thank u shamil...ko pon sme...gud luck utk ur jpa...jmpe kt pasum nti..hahaha

    ReplyDelete
  5. mentor. gudluck ye! tahniah juga. doakn mentee ye!

    ReplyDelete
  6. Salam. Nak tanya , berapa ek biasiswa uniten bagi?

    ReplyDelete