Wednesday, August 17, 2011

Mencari Hikmah

Alhamdulillah, ketika menaip post ni, baru sahaja selesai solat subuh berjemaah dan register untuk exam TOEFL.

Dan baru tadi saya belajar 1 perkara :

Seperti ayat 5-6 surah Al-Insyirah ;

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."

Dan kadang2 kemudahan yang Allah berikan pada akhirnya, jauh lebih indah dari yang kita harapkan pada awalnya.

Seperti kisah yang baru saya alami ini.........


Pada hari Isnin lepas, ketika saya buat keputusan untuk resit exam TOEFL walaupun saya sudahpun ambil ujian tersebut, atas sebab2 tertentu. Sewaktu buka website tersebut, saya melihat pilihan2 masa dan tempat, sebaik-baiknya biarlah seawal mungkin dan dekat dgn tempat tinggal saya. Pada ketika itu,

Tarikh 21 Ogos (Ahad), tempat Shinjuku

Itu adalah pilihan yang terbaik ketika itu antara 3 pilihan yang ada. Dan ketika register, saya meminjam kad kredit rakan saya, Ruiz untuk proses payment. Tapi,

"Kad kredit ni dah locked. Ambil masa sehari nak unlock. "

Sedikit kecewa pada ketika itu. Sebab kalau tidak register secepat mungkin, kemungkinan peluang masa dan tempat yang kita nk ambil exam tu hilang begitu sahaja.

Xpe, try esok.

Hari selasa. Ketika selesai solat tarawih, saya cuba sekali lagi buka website. Alhamdulillah,peluang untuk ambil exam pada tarikh sama (21 Ogos) masa ada, cuma di tempat yang agak jauh, iaitu di Yokohama (ambil masa sejam dari rumah).

Sebab merasakan yang peluang untuk ambil exam pada tarikh tersebut makin tipis, jadi saya usaha sebaik mungkin mencari kad kredit malam tu. Bermacam2 orang saya contact, malangnya tiada sorang pun yang dapat tolong. Walaupun ada yang mempunyai kad kredit, tapi

"Alamak, yang ni kena renew balik ni, sorry2"

Masalah tu masih tidak selesai. Ketika itu, hati saya terdetik,

"MasyaAllah, agaknya apalah Allah nak beri sebenarnya? Apalah hikmah semua ini? "

Dalam hati saya, walaupun sedikit kecewa, saya cuba untuk memahami keadaan itu. Mengapa Allah sengaja menyusahkan ketika kita cuba berusaha sesuatu?

Syukur kerana pada ketika itu, dalam hati saya ada keyakinan yang Allah akan beri juga kesenangan pada akhirnya. Itu hanya ujian Iman, dan orang yang berbaik sangka terhadap Allah akan dapat tahu hikmah pada akhirnya.

Sehingga malam tadi, saya cuba buka website balik, dan masyaAllah, lebih banyak pilihan tempat pada tarikh sama (21 Ogos) berbanding semalam. Pada ketika tu,

Tarikh 21 Ogos (Ahad), tempat Shinjuku

Pilihan terbaik. Tapi, still tiada kad kredit. Jadi tak boleh buat apa2. Xpelah, esok hari last nak register (sebab nk ambil exam TOEFL mesti register sekurang-kurangnya 3 hari sebelum hari exam).

Jadi, setelah bangun sahur sebentar tadi, saya dapat mesej dari Ruiz.

"Kad kredit dah unlock. Kalau nk register for now, i'll wait until 4 o'clock"

Memandangkan subuh pada pukul 3.30 pagi, ketika itu saya dapat rasakan tu peluang terbaik untuk...

"Ok, after solat subuh boleh register kot. Boleh jugak solat subuh jemaah sama2 sebelum tu..."

MasyaAllah, sebentar tadi dapat juga solat subuh berjemaah, setelah sekian lama xdapat peluang tu. Tambah di bulan Ramadan yang barakah ini. Walaupun solat subuh berjemaah tiada banyak untungnya di sisi manusia, tapi di sisi Allah tidak ternilai harganya. Dalam hati ini rasa bersyukur sangat.

Dapat register TOEFL pada waktu terdekat, tempat yang paling dekat dan pada sama dapat solat subuh berjemaah. MasyaAllah, hebatnya aturan Allah.

Kerana itu, moga2 pengalaman kecil ini dapat jadi pengajaran kepada semua, untuk kita terus bersangka baik terhadap Allah dalam apa jua keadaan, dan mencari hikmah dalam kesusahan yang kita alami, kerana di sebaliknya ada tersembunyi kemanisan yang tidak ternilai harganya.

Wallahualam =)


0 comments:

Post a Comment