Friday, July 29, 2011

Ramadan =)


Kali pertama aku menyambut Ramadan di sini,
Rasa tak sabar pulak =)

Cuma yela, Ramadan kali ini,

Puasa tanpa keluarga, kawan2
Berbuka tanpa keluarga, kawan2
Tarawih x seramai selalu,
Tiada suasana untuk bertadarus,
Tiada tazkirah waktu tarawih,
Tiada bazar untuk beli makanan,
Tiada roti John macam kt semesti dulu,
Tiada suasana bising2 sebelum iftar, sembang2,
Tiada majlis berbuka puasa sama2 (maybe ada kot embassy buat skali =p)

lagi2,

sini kena bgun before pkul 3 untuk sahur,
hari2 insyaAllah nk pergi masjid Otsuka untuk tarawih (2 stesen dari rumah)
sini dah masuk jyuken season (university exam season),
start bulan 8 mula latihan kakomon EJU,
kena prepare untuk exam Waseda bulan 9
ada presentation,
n etc

Sensei pun dah risau takut2 xdapat nk fokus wktu kelas, sbb xmakan....

Apakah puasa jadi penghalang kita nk fokus?apakah puasa jadikan kita lg malas?apakah puasa buat kita lg lemah dan xsemangat nk stdy?

Tapi bukankah beribadah kepada Allah itu yg mmberikan kekuatan?

Menangnya umat Islam ketika perang sewaktu mereka puasa....

Dan kali ni aku akan cuba buktikan yg semua tanggapan logik akal itu adalah salah!

"Ya Allah, berikan aku kekuatan dan ketenangan hati untuk menghadapi bulan yg penuh barakah ini. Semoga bulan ini menghampirkan aku dengan-Mu, menambahkan semangat aku untuk berjuang di medan ilmu, dan sentiasa istiqamah di jalan-Mu, Amin "

Usaha yang terbaik untuk Ramadan dan Waseda! =)

0 comments:

Post a Comment