Friday, April 15, 2011

Sebuah Perkongsian : Interview BNM

Assalamualaikum....

Baru tadi post pasal pengalaman interview Petronas, kali ni pasal BNM pulak. Terasa nak post secepat mungkin, at least dapat share pengalaman bagi sesiapa yang berminat, bolehlah dapat manfaat dari post yang xseberapa nih. Biasanya bila google search pasal interview BNM experience sharing ni, rata2 semuanya dalam english, students yang hebat2 la katakan. Saya ni biasa2 je. Tahun lepas ada apply for BNM scholar, walaupun xdela berminat sangat pun, sebab course yang ditawarkan rata2 non-science fields, kcuali actuary science (xrasa ni bidang science pun =.=)


Jadi sbgai pendahuluan, bagi mereka yang terpilih untuk interview BNM ni, setinggi-tinggi tahniah diucapkan.Bayangkan dalam kalangan ribuan yang apply, yang shortlisted untuk interview hanya lebih kurang 100+. Jadi anda adalah yang terbaik dari yang terbaik. Gunakan peluang ini untuk buat yang terbaik, dan semoga berjaya. Terpilih untuk ke interview itu pun sudah terbaik buat diri anda...=) Setiap tahun, lebih kurang 40-50 orang akan ditaja BNM. Jadi percentage utk dipilih sangat tinggi. Oleh itu all the best!

Pengalaman??



Emel
BNM akan hantar emel notification yang anda terpilih untuk ke interview. Tapi, tarikh dan masa masih belum ditetapkan. Jadi, sentiasa check emel dari semasa ke semasa, tambah2 dah pertengahan April ni. Sekiranya tiada notification, dukacitanya anda tidak terpilih. Andainya dapat emel, contact pihak BNM, minta kepastian dan juga tarikh dan waktu interview tu mungkin diadakan.

Kemudian BNM akan hantar emel untuk makluman tarikh dan masa interview. Waktu saya dulu, emel diterima 2 hari sebelum interview, jadi kebetulan di Perak ketika itu, kena rushing ke kl. Jadi bagi yang duduk jauh2, Terengganu ,Kelantan, Johor tu, kalau dh dapat emel notification, get ready to go to kl anytime.

Dokumen
Rasanya Interview BNM adalah yang paling simple, dari segi dokumen (sahaja!). Anda akan diminta bawa fail sijil dan juga beberapa keping gambar. Dalam fail sijil tu lagi elok lampirkan CV atau RESUME. Kalau nak contoh bagaimana uruskan fail sijil, sila tekan link ini.

Hari Interview??

Perlu diingatkan, interview BNM adalah interview paling memenatkan, kerana sesi akan dijalankan selama sehari. Jadi, mental and physical preparation is very crucial. Ikut pengalaman, sehari sebelum interview BNM, saya hadir untuk interview UEM di KL Sentral pada sebelah petang. Oleh itu, setelah selesai, saya pun pulang dengan abang, ketika itu dah malam. Sebelum tidur sempatlah search maklumat penting, mengenai BNM, bidang IT (saya apply for 1st choice) dan Financial Engineering (apply for 2nd choice). Masa tu dah letih, kemudian tidur dan terpaksa bangun awal kerana dalam emel, interview bermula pukul 7 pagi. (saja tulis 7.15 pagi, padahal start pukul 9). Akibat keletihan, saya xdpat perform sepenuh tenaga sewaktu interview berlangsung =.=

Pagi itu bangun seawal 5.30 pagi, siap2 mandi dan solat, terus bergerak ke bangunan BNM. Sampai lebih kurang pukul 7 di sana, saya pun bersarapan di cafe berdekatan. Nampak lah kelibat beberapa orang, saya rasa interview candidates. Yang saya masih ingat di Cafe saya ternampak Muzaimah Nor, satu group dengan saya. Kemudian selesai bersarapan, saya bergerak ke lobby bangunan tempat interview (actually banyak nama tempat, blok bangunan kat sana saya dh lupa =.=), masa tu nampak kumpulan candidates sedang menunggu.

Kami di-guide dan diberi taklimat oleh Abg Mahadir (kalau xsilap la) dan Abg Suapi. Pada hari tu ada 18 orang candidates, kemudian kami dibahagi kepada 2 group, 1 group bertempat di KMC (Knowledge Management Centre) dan 1 lagi group bertempat di HRC (Human Resource Centre). Sebelum ke tempat interview, kami dijemput bersarapan di kantin. Makanan roti canai dan teh tarik. Memang sedap tapi nervous punya pasal, xlalu makan woo T_T. Yang groupmate lain pun xlalu makan. Nikmat makan itu kena tarik sebentar =.= Sementara tu, berkenalanlah dgn groupmate lain. Dalam group saya, ada 2 orang lelaki dan 7 orang perempuan . Tahu x betapa sadisnya saya ketika itu, sementara lagi sorang lelaki tu cina, agak pendiam, namanya Kim (xsilap la...banyak btul xsilap la). Sembang2 la dengan dia, dapat tahu dia ni apply for Science Actuary. Agak kesepian la gak sbb xde geng. Sadis sungguh T_T

Selesai sarapan, group kami di-guide oleh Abg Mahadir ke bilik interview. Bilik KMC ni agak luas, boleh dikatakan library BNM jugak la (ke memang ye). Ada tempat rehat2 dan minum2, memang selesa la.

Ok....seterusnya sesi interview.....ada 4 sesi utama, iaitu individual presentation, 3-to-1 interview, essay writing pada sebelah pagi, dan group presentation pada sebelah petang.



1) Individual Presentation

Apa yang kena buat?
Anda akan diberi satu tugasan, berbentuk soalan. Disediakan sehelai kertas mahjung dan pen, anda diberi slama 25 minit untuk mnyiapkan presentation sebelum dipanggil masuk bilik untuk present kepada evaluator. Berapa lama masa anda di dalam bilik itu terpulang kepada selama mana anda berlawan hujah dgn evaluator itu. =)

Pengalaman
Saya diberi tugasan berbunyi, "What do you see yourself in 10 years?", then prepare for the presentation. Masa ini teringat ada silap tulis, dengan muka xmalu pinjam liquid paper dari candidate sebelah, Nadia Ashari namanya...hahaha. Tapi basically,try to be as creative as possible. Bukan maksudnya lukis cantik2 kat kertas tu, tapi dari segi content, nampak kita seorang yang berfikiran jauh. Kemudian sewaktu presentation, mereka akan tanya bertubi-tubi tentang apa yang kita present. Sewaktu itu, saya dah kehabisan idea, dah xtau apa nak cakap, last2 minta izin, "can I explain in Malay?" dan terus explain dalam BM. Melanggar adat sungguh...huhu tapi apa yang saya boleh kongsi, just be yourself and be honest. Walaupun dah xreti explain in English, tapi saya kuatkan semangat cuba untuk explain jugak walaupun dalam BM. Apa yang mereka lihat adalah diri anda, sifat anda, di situ mereka nilai siapakah anda. Walaupun sebelum keluar kena tegur, "u have to improve urself in communication skills..." =.= tapi at least, I be myself.


2)3-to-1 interview

Apa yang kena buat?
Interview ini adalah personal interview bersama 3 panel. Interview ni cuma tanya seperti biasa, personal details, achievements, kemudian ada sedikit tentang vision in BNM dan masa depan.

Pengalaman
Kebetulan masa saya dulu, panel semua lelaki, dan bila masuk bilik, "kamu ni, jangan malukan kaum kita"...hahaha dahlah masa tu hampir semua perempuan, 2 orang je laki. Interview ni just tanya personal details, experienced dan ada sedikit ditanya berkenaan masa depan dan BNM. Alhamdulillah saya rasa saya dapat jawab dengan baik ketika itu (sebenarnya nak lepas tension individual presentation tadi). Saya rasa tips yang sama kot, be confident with urself and try to be honest. Masa interview tu ada ditanya "what;s ur hardest moment in yourself?", kemudian ceritalah waktu zaman sekolah dulu.

3) Essay writing

Apa yang kena buat?
Anda akan disuruh dua esei, 1 in Malay dan 1 in English. Diberi lebih kurang 5 pilihan tajuk untuk setiap bahasa. Masa untuk menyiapkan dua karangan ini adalah 1 jam. 30 minit untuk BM dan 30 minit lagi untuk English. Rasanya yang dapat pergi interview ni semestinya hebat tulis essay2 kan?jadi tiada masalah lah kot. huhu

Pengalaman
Saya tidak tahulah selepas ini bagaimana, waktu saya dahulu, pilihan tajuknya semuanya general, tidaklah berat2 seperti nilai mata wang,currency, pembandingan ekonomi ke. Bagi BM, saya memilih tajuk berkaitan Jiran, sementara English, saya memilih tajuk "Define Success". Elaborate la sesuka hati, ikut masa yang ada. Waktu saya dulu, ada groupmate yang tulis satu esei sampai 3,4 helai. Kalau mampu lah. Tapi basically content dan isi lebih penting, bukan panjang esei.

4)Group Presentation

Apa yang kena buat?
Waktu ini semua ahli group akan dikumpul dalam 1 bilik. Kali ini mereka akan menilai anda dari segi berkumpulan. Mereka akan beri 1 tugasan berbentuk projek, dan sebagai 1 group, anda perlu merangka organisasi, plan, badget dan sebagainya, sebelum present kepada evaluator. Sementara perbincangan ahli group tu, evaluator akan lihat anda bagaimana, contribution to group, coorperation, dan sebagainya. Masa lebih kurang 45 minit untuk prepare, dan lbih kurang 30 minit untuk present.

Pengalaman
Saya rasa ini performance saya paling teruk kot =.= Pada mulanya setelah dibahagi tugas, kebetulan dapat role sebagai treasurer, jadi saya perlu membahagi2kan badget ikut perancangan aktiviti. Dan malangnya sehingga masa tamat, aktiviti xdapat dirancang dengan baik, jadi effect nya turut terkena kepada treasurer yang menguruskan badget. Ketika itu rasa sangat down, dan fikir bilalah boleh keluar bilik ni. Kemudian present role masing2. Dan yang semestinya paling teruk disoal adalah role manager, kemudian treasurer. Oleh itu, janganlah berebut2 nk jadi manager atau post tinggi2, bukan tentu dapat scholar ni. Yang penting, play your role and present smoothly. Xkisahlah AJK makanan ke, penginapan ke, if you can elaborate ur role without any disturbance, then ur task is accomplished. Kemudian sewaktu sesi pertanyaan bertubi-tubi oleh evaluator, try to defend ur group as possible, walaupun dah nampak sangat silap nya. Jangan jadi macam saya, waktu tu saya cuma diam diri (actually da xde idea sbnrnya), sementara groupmate yang lain yang semangat defend group.


Kenangan.....

1)Saya ingat lagi sewaktu selesai prepare individual presentation, saya menunggu giliran untuk masuk bilik evaluator, kemudian Abg Mahadir tanya sama ada boleh proceed buat essay x sebelum masuk bilik. Saya kata ok. Kemudian baru je nak start tulis essay, kemudian Abg Mahadir datang, "macam tension je ni, ok x ni?" Saya kata ok. Tapi disebabkan kesian kat saya, dia bagi saya rehat sebentar sebelum tiba giliran individual presentation. Sebenarnya x tension, tp mungkin sbb letih hari sebelumnya tu masih ada, muka nampak letih sebenarnya.

2)Waktu berjalan selepas makan di kantin menuju ke surau, saya tanya "memang tiap2 tahun ramai perempuan ke?", Abg Mahadir jawab, "macam tu lah tiap2 tahun, tiap2 tahun makin sikit laki kat universiti, sama la scholar BNM ni, perempuan jauh lagi ramai..." yang menariknya soalan Abg Mahadir hujung2 tu "mana perginya laki2 ni?..."

3)Selesai individual presentation, saya keluar bilik dgn muka frust, pastu Abg Mahadir tanya ok ke? Saya cerita la sampai explain dalam BM lagi dalam bilik tu, sah2 xde harapan =.= abg Mahadir jwb, "interviewer dalam bilik tu ok je, asalkan dapat explain dgn baik, baguslah "

Saya pulang ke rumah hari tu dengan riak kecewa. Kecewa xdapat buat yang terbaik, tapi di sebalik hari yang memberi tekanan itu, saya rasa tersentuh dengan tindakan Abg Mahadir, sekurang-kurangnya memberi semangat kepada saya sepanjang hari tu, memandangkan saya seorang je candidate Melayu, Lelaki pada hari tu. Kadang2 bila difikirkan balik, xtau di mana kelebihan ketika itu, shingga terpilih untuk  ditawarkan scholar BNM. Umumnya, semua itu rezeki Allah. Mungkin keberkatan doa yang tidak putus2.

Akhirnya...
Saya ditawarkan biasiswa BNM untuk buat preparation ADFP (American degree program) dalam bidang IT, seterusnya sambung degree ke US. Kebetulan sewaktu emel offer tu sampai, saya sudah pun brdaftar di INTEC untuk program bahasa Jepun selama 3 bulan under Petronas. Dan ketika itu, saya memilih untuk teruskan program ke Jepun dan menolak tawaran BNM. InsyaAllah semoga jalan yang saya pilih ini, juga anda pilih nanti merupakan jalan terbaik yang diberkati Allah =)


0 comments:

Post a Comment