Sunday, April 3, 2011

Sebuah Perkongsian : Interview TNB

Assalamualaikum....



Memandangkan tibanya musim interview untuk scholarship buat adik2 yang baru dapat result SPM, semestinya ramai yang apply bermacam2 jenis scholarship, antaranya JPA, MARA, Petronas, TNB, TM, Sime Darby dan bermacam2 lagi. Seterusnya mereka yg shortlisted akan dipanggil ke interview, medium yang menjadi penentu sama ada mereka layak atau tidak diterima atau tidak sebagai scholar mereka.

Jadi buat pngetahuan anda semua, setelah shortlisted, misalnya dari 1000 application, yang dipilih untuk ke interview mungkin 300-400 orang. Jadi, semasa interview, semua orang adalah SAMA. Xkiralah pernah jadi Ketua Pelajar, wakil kebangsaan apa2 ke, sijil-sijil setebal kamus ke, peluang untuk diplih menjadi scholar adalah sama. Kecuali scholarship macam JPA (kalau xsilap), interview hanya menyumbang 5% dari kelayakan, selain itu dinilai ikut result SPM, koko, sahsiah dan sebagainya, jadi interview tu xmnyumbang sangatlah. Tetapi untuk syarikat GLC, misalnya Petronas, Sime Darby, TM etc, interview tu mnyumbang sbhagian besar dari kelayakan.

Jadi , disebabkan tempat yang terhad, apa lagi yang akan dinilai mereka? Result semua cemerlang2, koko pn xkurang mantapnya, jawatan pun tinggi2, hanya bagaimana anda menonjolkan diri dari yang lain?


Saya bukanlah pandai sgt bagi tips-tips interview nih. Sebab setiap orang ada kelebihan yang tersendiri. Jadi bagaimana seseorang mempamerkan kebolehan diri waktu interview, itu lagi penting sebenarnya.

Cuma saya berminat untuk cerita pengalaman interview ni, sebab saya menghadiri beberapa interview pada tahun lepas, harap2 dapat bantu mereka2 yang akan hadapi interview ni, at least dapat gambaran.

Dapat Tawaran Interview : MARA, Petronas, TNB, UEM, PNB (test), BNM
Dapat offer scholarship :
MARA- Kolej Mara Banting ( Engineering)
Petronas - INTEC/Asia Bunka Kaikan, Jepun (Mechanical Engineering)
TNB - Biasiswa UNITEN (Mechanical Engineering)
BNM - American Programme, ke US (IT)

Jadi kali ni saya nak berkongsi pengalaman interview Yayasan Tenaga Nasional, yang diadakan di UNITEN. Jika xsilap, ni adalah antara tawarn interview yang terawal saya dapat, iaitu pada 1 april 2010. Masa tu saya apply untuk Mechanical Engineering ke Luar Negara.

Persediaan?

Dokumen
Selepas check nama ada dalam list interview, saya terus prepare dokumen yang diminta, seperti dalam senarai semak yang diberi (boleh download kt wbsite) misalnya fotostat sijil akademik, koko, slip spm beserta pengesahan pengetua. Sepatutnya benda dah selesai slpas ambil result lagi, supaya x kelam kabut nanti. Lebih baik klau sediakan CV atau RESUME, nampak lebih matang dan profesional. Susun sijil ikut senarai semak, kalau boleh lampirkan kertas pemisah antara satu part sijil dgn yang lain, sperti si atas sijil2 koko tu letaklah kertas bercetak "Sijil-sijil Ko-kurikulum". Kemudian klipkan dengan kemas. Nampak remeh kan? tapi itulah penting sebagai "first impression" untuk mereka yang jadi interviewer kita.

Pakaian


Bagi lelaki, pastikan ada baju kemeja lengan panjang dan seluar slack hitam beserta tie. Pastikan warna tie dengan kemeja tu bersesuaian. Kalau boleh elakkan pakai baju hitam atau gelap, pakai baju warna terang atau lembut. Kasut kulit hitam pastikan berkilat. Rambut pendek dan kemas, pakai minyak rambut. Bagi perempuan xtau sgt, tanyalah akak2 yang pernah g interview sebelum ni  =)

Lain2
Cari maklumat sebanyak mungkin untuk interview tu. Baca kat TNB nyer website, sebab nanti ada satu soalan yang ditanya, "What you know about TNB?". Macam biasalah, kena tahun sapa presiden, CEO, vision, mission semua tu. Lagi ok kalau dapat tahu berita terkini tentang TNB, jadi kena rajin2 baca beritalah. Then, practise speaking. Jujur saya cakap saya bukanlah hebat speaking2 ni, setakat boleh je. Apa yang lagi penting, mesej dan confidence, kalau pandai speaking tapi gagap2, xguna jugak. Jadi  selagi masa masih ada, try to practise,because late is better than never.

Hari Interview?

Sebelum
Macam biasalah pagi tu bangun awal, siap2 solat, doa semua n then pakai siap2. Check semua dokumen dah ada kemudian bergerak ke UNITEN. Dari rumah abang ambil masa lebih kurang sejam la. Kemudian sampai di bangunan Pejabat Yayasan Tenaga Nasional, dalam UNITEN. Kebetulan sampai awal, jadi adalah beberapa orang je yang dh sampai. Waktu saya sampai saya orang ke-5 yang berdaftar, jadi secara automatik saya termasuk dalam group pertama yang akan diinterview. Masa tu cuak jugak, yelar first group, interviewer mesti tengah fresh nak tanya soalan2 susah. Tapi diiingatkan jangan datang lewat sangat, even dapat sesi petang, sebab mereka akan interview siapa yang dtg dlu, jadi kalau dtg awl, cepatlah habis, kalau lambat, lambat lah.

Sesi Taklimat
Kemudian sebelum group 1st dipanggil masuk, pegawai2 adalah bagi briefing sikit. Untuk sesi hari tu, semuanya mereka yang apply course mechanical engineering. Kemudian ada mereka beritahu bagi yang terpilih, mereka akan dihantar ke UK, Australia dan Kanada. Masa tu dah kecewa sikit sebab dorg xhantar ke US (sebab memang teringin ke US). Kalau xsilap sesi pagi tu saja dah ada 42 org, maknanya ada 7 group (1 group 6 orang). Lebih kurang 8.30, group 1st dipanggil masuk ke bilik.

Masuk bilik
Baca bismillah, doa dlam hati n bawak file sijil ke dalam bilik. Dalam bilik tu ada meja mesyuarat, dengan 3 panel tengah menunggu kami. Kami pun beri salam dan bersalam dengan panel2 tu (dgn laki jela), kemudian bila disuruh duduk, baru duduk atas kerusi. Ala2 the apparantice, 6 orang diinterview, cuma xde "you're fired!" je. Sesi interview cuma sehala je, maksudnya interviewer tanya dan kita jawab, cuma dia akan tanya secara individual la. Semua orang diberi peluang bercakap.

1st round
"Introduce yourself"
Masing2 introduce diri masing2. Masa ni lah nk ckap dlu ketua pelajar ke, dpat wakil Kebangsaan pape ke, cuma speaking jela. Nasihat saya prepare skrip awal2, mana2 jawatan atau pencapaian gempak2 tu pastikan xda 1 pun yang terlupa ckap. Semasa kita introduce diri ni jugak panel akan check apa yang kita tulis dalam borang wktu apply dlu. Bagi saya Alhamdulillah dpat cakap dgn baik, cuma dia ada skali tanya, "do you involve in any sports?" "Yes, Chess sir", pastu dia kata chess tu bukan sports, hampeh, klau x mcm mana boleh masuk dlam mssd, msspk tuh....=.= cuma nk ingatkan, masa hanya 2 minit, jadi janganlah wat skrip panjang2 ye.

2nd round
"What you know about TNB"
Soalan ni bagi yang prepare (baca info kat wbsite TNB) tu mmg panjang lebar la jawabnya, padahal benda yang sama yang semua orang boleh tahu dgn senang. Waktu tu adalah seorang India ni dia jwab panjang lebar, rasanya dia hafal artikel dalam webstie to kot. Pastu kalau bagi yang xexpect soalan ni memang jawapan sama je, TNB syarikat letrik yang terkenal la, datang check meter letrik tiap2 bulan lah. Ada yang sempat hafal vision, mision tuh ngan maksud logo TNB tu. Yang panel tu senyum je dengar jwapan2 tu, mmg dh expect pn dorang akan bg jwapan yang sama. Sampai giliran saya. Masa tu memg dah ada skrip dh dlm kpala otak, ingt nk crita pasal vision, mission n mksd logo tuh, tiba2 jammed. Ya Allah. Pastu dengan spontan kata "Every year TNB will sponsor students to further their studies", tiba2 dapat idea nk crita pasal seorang student Malaysia yang study di MIT, namanya Hasan, kemudian teringat yang Hasan ni scholar TNB, kmudian dgn smgtnya kata "His success as TNB scholar inspired me to apply this scholarship". Masa tu panel terdiam, kemudian masa saya tgh nk cakap2 lagi tu dia suruh stop n kata "it's enough, I was impressed with you" . Masa tu rasa gembira lak, (bukan senang nk impressed someone). Bukan pe, cuma nasihat saya cuba cari jalan nk impressed interviewer. Mungkin cara saya tu lebih spontan, tapi kalau anda tahu info yang org lain xtahu, bukan ke lagi senang nk bg impressed, in other words, try to be different than others

3rd round
Masa ni panel akan bagi study case, maksudnya dia akan bg satu pernyataan dan dia akn tetapkan sama ada kita kena sokong atau bangkang pernyataan tu, then nyatakan sebab dan alasan, simple je. Contohnya masa saya, dapat pernyataan " Internet bring more good than harm" n saya kena mnyokong kenyataan tu. Dalam masa 2 minit kita kena prepare point2, sebab2 , contoh2 dan sebagainya. Masa tu bagilah point gempak2 sikit, contohnya saya bagi point klau ada internet boleh bina hubungan prdagangan antarabangsa la, boleh join MITCourseware la, tu rasanya masing2 boleh je fikirkan.

Keluar bilik
Lepas habis tanya 3 soalan tu dia ada tanya, ada yang apply untuk biasiswa UNITEN ke? xda sorang pun angkat tangan, semua apply oversea la tuh. Then, dia tnya klau dapat course selain mechanical, boleh ke? Masa tu saya jawab, asal engineering ok je. Haha. Pastu salam dengan panel and then minta izin keluar. Habislah sesi.

Akhirnya.....
Result keluar awal bulan 5, kmudian terkejut dapat biasiswa UNITEN, padahal x mintak pon. Try call TNB n diorang kata keputusan tu muktamad. Agklah kecewa. Maybe mereka lebih banyak sponsor electrical engin, n kmungkinan xde yang dapat sponsor ke oversea for mechanical engin =.=. Tapi syukur, sebab ni lah 1st biasiswa yang saya dapat, dan saya tolak selepas dapat offer Petronas. Jadi bagi yang apply biasiswa UNITEN, anda juga mungkin kena compete jugak dgn yg apply oversea, macam kes saya tahun lepas. Tapi apa2 pun, jangan putus2 berdoa. Kalau dapat tahniah diucapkan, bagi yang x mungkin ada hikmah atau ada benda lagi hebat menanti. Jangan putus asa dan teruskan usaha. Semoga berjaya kelak!

Good Luck bagi siapa2 yang Interview TNB akan datang! Ganbatte kudasai!

15 comments:

  1. hye. um nk tnye,,interview 4 uniten tu pn di pej tnb dalam Uniten?

    ReplyDelete
  2. dua2 (interview oversea n local) kat pejabat Yayasan Tenaga Nasional di dlam kampus UNITEN di Bangi

    ReplyDelete
  3. salam. result biasiswa diorang call ke apa ea.

    ReplyDelete
  4. thank you. i'll be facing my interview tomorrow >.<

    ReplyDelete
  5. Thank you. This post helps me a lot tomorrow.

    ReplyDelete
  6. thanks a lot :) really inspired me :D

    ReplyDelete
  7. nk tnye.. apply bsiswa dlu k u ovrseas dlu?

    ReplyDelete
  8. great. now someone will probably talk about that mit hassan boy in the interview this year. hope i get to say it first hehe

    ReplyDelete
  9. great. now someone will probably talk about that mit hassan boy in the interview this year. hope i get to say it first hehe

    ReplyDelete
  10. Thanks a lot for that information.
    But can i speak in malay during the interview ?
    Because i can't speak very well in english 😔

    ReplyDelete
  11. did u apply for oversea?not uniten?but in the ned u got uniten scholarship?

    ReplyDelete